11 lutego 2011

Nowe linki, nowe artykuły

Zapraszam do sekcji "Linki i materiały" - przygotowując kolejne artykuły spędziłem trochę czasu w internecie i udało mi się znaleźć kilka wartościowych stron.
.
Pracuję teraz nad kilkoma artykułami jednocześnie. Czy moglibyście powiedzieć mi (przez komentarze), które tematy są potencjalnie dla Was najciekawsze? W najbliższych planach mam omówienie następujących zagadnień...
.
  • obserwacja drogi (to ma być duży artykuł, zilustrowany instruktażowym filmem)
  • kolejna część cyklu "jazda w trudnych warunkach", tym razem na temat jazdy w nocy
  • radzenie sobie z dzikimi zwierzętami na drodze
  • praktyczne porady dotyczące m.in. pozycji w samochodzie i stosowania różnych innych zasad bezpieczeństwa na podstawie doświadczeń lekarzy pogotowia
  • ekojazda
  • techniczne zagadnienia związane z prowadzeniem samochodu (np. korzystanie z systemów elektronicznych w rodzaju ESP czy ABS)
  • teoria i różne podejścia do jazdy defensywnej.
.
Czy coś z tej listy interesowałoby Was szczególnie? A może jakieś inne tematy? Będę Wam wdzięczny za podpowiedzi i wszelkiego rodzaju opinie.

9 komentarzy:

  1. Nie mogę się doczekać artykułu o tematyce: "techniczne zagadnienia związane z prowadzeniem samochodu (np. korzystanie z systemów elektronicznych w rodzaju ESP czy ABS)", a zwłaszcza tego czy ktoś wymusi kiedyś na producentach, aby montowali wyłącznik (skuteczny) ESP. Bez takiego wyłącznika zupełnie nie sposób poznać wyważenia samochodu, nawet jak ktoś bardzo tego chce, ma gdzie to zrobić i wie jak. Oprócz tego za laickie podejście do prawa można uznać ustalenie, że ze światłami dziennymi nie włączają się tylne pozycyjne (seryjnie chyba tylko w BMW). Mnóstwo kierowców w półmroku czy w tunelach jedzie na dziennych i wygląda to słabo. Kierowca nie powinien się zastanawiać się "czy widać mnie z tyłu" tylko po prostu - potrzebne mi doświetlenie drogi - włączam mijania, niepotrzebne - nie włączam nic (czyli dzienne). W Niemczech takie dzienne to i ta krok do przodu (tam kiedyś nawet w mocny deszcz dużo kierowców jeździło zupełnie bez świateł), ale dla doświadczonej dynamicznym ruchem na jednopasmowych drogach krajowych Polski takie dzienne to krok w tył :( Czy ktoś na Zachodzie lobbuje, aby bardziej aktywnie, z szerszymi konsultacjami ustalać przepisy dotyczące nas tak bezpośrednio?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie dam rady niczego wymusić na producentach :). Ale głos odnotowałem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystkie propozycje są ciekawe (jedne bardziej drugie mniej ;-)), niemniej jednak najbardziej czekam na temat pierwszy tj. obserwacja drogi. Jestem bardzo ciekawy sposobu przedstawienia tej bardzo ważnej tematyki. Umięjętnością obserwacji drogi (i na tej podstawie przewidywania zagrożeń) powinien wykazywać się każdy kierujący, ale niestety w wielu przypadkach tak nie jest. Może dlatego, że na kursach nie zwraca się wprost uwagi na takie rzeczy. Również artykułów na ten temat nie ma zbyt dużo, (jeśli wogóle są jakieś sensowne), więc taki artykuł może się okazać strzałem w dziesiątkę.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za kolejny głos. Artykuł o obserwacji jest już "w produkcji". Będzie to artykuł-kolubryna :), bo temat - ja słusznie zauważyłeś - jest absolutnie kluczowy dla dobrego prowadzenia, a jednocześnie - w Polsce absolutnie pomijany. Nie znam ani jednego polskiego artykułu ani książki, które by ten temat traktowało w sposób godny uwagi.

    Mam też nadzieję, że dzięki pomocy zaoferowanej przez jedną z czytelniczek bloga (pozdrawiam!) uda się nakręcić profesjonalne wideo, które będzie ilustracją tez i technik prezentowanych w tekście.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przychylam się do komentarza przedmówcy i również z niecierpliwością czekam na opracowania najlepiej wszystkich tematów :), ale szczególnie tematu pierwszego, tj. "obserwacji drogi". Niby każdy jeżdżący świadomie kierowca posiada taką umiejętność, ale praktyka niejednokrotnie wykazuje, że z tą obserwacją nie jest tak dobrze...

    OdpowiedzUsuń
  6. ...a w następnej kolejności poproszę jazdę w nocy (właśnie mam za sobą ~1000 km po polskich drogach nocą...) oraz pozycję w samochodzie (brzmi smakowicie ;).

    OdpowiedzUsuń
  7. OK - przyjęte. Po artykule nt pozycji proszę się jednak niczego szczególnego nie spodziewać, podobnie jak po artykule nt "jazdy w nocy". Blog pozostaje przy swojej tradycyjnej tematyce :)

    Czekam na dalsze głosy - dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  8. Również jestem za wzięciem na tapetę obserwacji drogi - w naszym kraju o tyle trudniejszej, że dochodzi konieczność poświęcenia części uwagi na dostrzeżenie i bezpieczne ominięcie licznych kraterów w drogach.
    Pozdrawiam
    Roberto Bravura

    OdpowiedzUsuń
  9. Odnośnie materiałów znalazłem artykuł o budowaniu lepszej "świadomości otoczenia" w kontekście prowadzenia:
    http://www.2pass.co.uk/awareness.htm

    Szkoda, że wiele stron z działu "materiały" już nie działa, ale na szczęście część została zarchiwizowana. Jakby ktoś tego nie znał, to tu można podejrzeć zarchiwizowane wersje stron:
    http://archive.org/web/

    Tak swoją drogą, to jak na liczbę potencjalnie zainteresowanych, to dosyć ciężko znaleźć wartościowe materiały na temat bezpiecznej jazdy...

    OdpowiedzUsuń

Proszę podpisywać komentarze imieniem lub nickiem - inaczej trudno prowadzić rozmowę :)